گفتگویی با خالق مجموعه الف دال

“الف دال” یا همان امیرحسین دلبری متولد 1361 می‌باشد که ازدوران کودکی به پیشنهاد خانواده، شروع به فراگیری خوشنویسی نزد استادان صاحب‌ نام در این هنرکرده است. وی درسال‌های بعد، هنر سفالگری و حجم سازی را برحسب علاقه‌ای که در خود نسبت به شاخه‌های مختلف هنرهای تجسمی می‌ دید نیز آموخت. او ازسال 1377، شروع به فعالیت در عرصه جواهرسازی (که حرفه خانوادگی خود نیز بوده است) کرده وطی آموزش‌های متعدد در کنار اساتید بزرگ این حرفه، توانست گام‌های محکمی در راستای ادامه حیات حرفه‌ای خود بردارد.دلبری ازهمان ابتدا علاوه برطراحی وساخت جواهرات رو به تحقیقات وسیعی در زمینهٔ جواهرات ایران و تاریخچه آن نموده تا بتواند آثاری خلق کند که ضمن جنبه زیبایی‌شناسی، نشانی از روح ایرانی در خود نیز داشته باشد. وی در ابتدا ضمن تولید، به تدریس هم می‌پرداخت اما بنا به صلاح دید خود ترجیح داد این کار را متوقف کند و این منجر شد تا تجارب و نتایج حاصل‌شده از تحقیقات خود درزمینهٔ بررسی شیوه‌های جواهرسازی را تنها در قالب مجموعه‌ ای از چند کتاب تحت عناوینی همچون جواهرات شاعرانه و نوبت عاشقی منتشر کرده و در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد.

انگشتر طلا طاووس LRA275

جرقه الف دال” alef-dall  از کجا زده شد؟

فعالیت حرفه‌ای من از سال 77 ضمن آموزش در کارگاه جواهرسازی و دریافت مدارک مختلف از داخل و خارج ایران شروع شد تا اینکه دست‌ساخته‌هایی که در کارگاه پدری خود تولید کرده بودم نظر دوست من را که ساکن ایتالیا بود جلب کرده و سبکی با عنوان جواهرسازی معاصر را به این نمونه‌ها نسبت داد. ازآنجا شروع کردم به گسترش فعالیت خود؛ از جمع‌آوری اطلاعات گرفته تا آموزش و تدریس. که درنهایت”الف دال” که اختصار نام خودم است شکل گرفت.

به نظرمی‌رسد که نام برند شما  نمایه‌ای  برای معرفی سبک طراحی‌های شماست. آیا از ابتدا همین فرمت برای لوگوی شما در نظر گرفته‌شده  بود؟

ازآنجایی‌که من در خانواده مذهبی بزرگ شدم و انجام کارهای هنری در آن زمان زیاد باب میل و مورد تائید خانواده نبود و از سوی دیگر در ایران هم یک متهم را بانام اختصاری عنوان می‌کردند، به خاطر دیدگاهی که داشتم، در نوع خود متهم به‌حساب می‌آمدم  و این باعث شد الگوی نوشتاری برند خود را با این سبک پی‌ریزی کنم.

این‌طور که در طرح‌های شما دیده می‌شود، راحت می‌توان پی به سبک شما برد. آیا  این اتفاق طی پیش‌بینی خاصی عینیت پیداکرده یا اینکه در طول فعالیت به این سمت سوق  داده شدید؟

در حقیقت نمی‌توان گفت این موضوع کاملاً برنامه‌ریزی‌ شده بوده است، چون سعی کرده‌ ام تحت‌الشعاع علایق خود، محدود به سبک خاصی نباشم. حتی می‌توانم بگویم برخلاف علاقه خاصم به خطاطی و جواهرسازی که حرفه من است، در زندگی شخصی زیاد از آن‌ها استفاده نمی‌کنم. اما طی نمایشگاه‌هایی که در خارج از کشور برگزار کردم به این نتیجه رسیدم که فونت، فارغ از اینکه لغت خاصی باشد یا معنی خاصی بدهد، می‌تواند تنها از جنبه بصری رضایت‌بخش بوده و فقط به‌عنوان موتیف استفاده شود.

مایلم از تیم طراحی شما بیشتر بدانم. آیا همگی تحصیلات آکادمیک درزمینهٔ طراحی دارند؟

الف دال عملاً تیم طراحی ندارد. ما تنها طراحانی را پرورش می‌دهیم که زیر نظرمان در بخش‌های مختلف تولید همکاری می‌کنند. هرچند که اگر طرحی از حاصل ایده آن‌هاتولیدشده باشد، بانام خودشان به‌عنوان طراح عرضه می‌شود، البته که از فیلتر استانداردهای ما نیز عبور می‌کند. با این‌حال، مسئولیت طراحی هر آنچه مربوط به دیزاین داخلی و کارهای کالکشن باشدبه عهده خودم بوده و حتی در بعضی مواقع کارهای نرم‌افزاری هم انجام می‌دهم.

روند ظهور محصولات، از کانسپت تا تولید چطور صورت می‌پذیرد؟

علیرغم علاقه‌ای که به خطاطی و مجسمه‌سازی داشتم،به دلیل عدم تمایل من به محدود شدن فعالیت در این سبک خاص هنری، تصمیم گرفتم این بخش را در کنار حجم سازی، در جواهرسازی نیزوارد کنم. بنابراین عمده کارهای من با کانسپت خوشنویسی شکل‌گرفته است. البته این را هم بگویم به خاطر تغییراتی که در اصول نوشتار خط داده‌ام، از سوی استادان خطاطی برای خود دشمن‌تراشی هم کرده‌ام.

در حال حاضر، جایگاه الف دال در بازار کار کجاست؟

ما در حوزه کارهای هنری برای جلوگیری از کپی شدن، سعی کردیم که در بخش تبلیغات کمرنگ‌تر ظاهر شویم. اما با استفاده از لینک‌های خود، شو روم‌های متعددی را درجاهای مختلف برگزار کرده و مشتری‌های خاص خودمان را نیز مطلع ساخته‌ایم. درواقع حدود یک سالی هست که شروع به تولید محصولات تجاری نموده که ماحصل آن، افتتاح فروشگاه الف دال در تهران و  واگذاری نمایندگی به مراکز فروش در شهرستان‌ها نیز بوده است.در ادامه باوجود معضل کپی کاری، محصولاتی باقیمت مناسب برای عموم تولید کردیم که در هرجای دنیا بتواند معرف ما باشد. چراکه عقیده دارم:”جای اینکه به تاریکی لعنت بفرستیم، چراغی روشن کنیم”.

تأثیر سلیقه بازار بر روی کارهای شما به چه میزان است؟

علیرغم شکست‌هایی که در کار خوردم، همچنان اجازه نداده‌ام که کاربر من را هدایت کند. من تنها جریان سازی کردم تا مخاطب، خود تصمیم بگیرد با توجه به سلیقه خاصش از کدام سبک محصولاتم استفاده کند.

درجایی گفته بودید: از پرویز تناولی بسیار آموخته‌ام؛

تناولی انسان بسیار باهوشی است که اگر به مجموعه طراحی‌های جواهرات وی نگاهی بیندازیم متوجه می‌شویم که تنها از چند المان محدود استفاده کرده و تنها به خاطر چیدمان هوشمندانه این‌ها در کنار یکدیگر توانسته نمونه‌های متنوع و جذابی را خلق کند.

با این حساب می‌توان گفت: صاحب سبک در “کلاژ  موفق”. موافقید؟

دقیقاًهمین‌طور است. او کسی است که چیدمان و ارزش اشیا را به‌خوبی می‌ داند و حتی در مجموعه آثار مجسمه‌سازی‌اش این توجه به محیط اطراف و زیبایی‌شناسی دقیق،  بسیار مشهود است و من با تکیه‌ بر ماحصل آنچه طی همکاری و شاگردی ایشان آموخته‌ام، نگاه متفاوتی به طراحی‌های خود داشته باشم.

آیا تخصیص دادن کد ثبت اثر توانسته تأثیری در کمتر شدن جعل از نمونه کارهای  شما داشته باشد؟

مسلماً این امر یک فرض محال است. من همیشه سعی می‌کنیم بجای پیدا کردن مقصر و متهم کردن مجرمان، وقت برای تولید یک طرح جدیدتر بگذارم. حتی گاهی این جعل‌ها تبلیغ کار من هم می‌شود، چون من برای به امضای شخصی رسیدن کارها و نمایش دست خطم روی آن‌ها بسیار تلاش کرده‌ام.بنابراین اصالت ایده من روی نمونه‌های جعلی همچنان عیان است.

نگاه شما به تأثیرجریان مد موجود در داخل کشوربه روی کارهایتان چطور است؟

سعی الف دال همیشه بر این بوده که خود، سازنده مد باشد و نسبت به نیاز روز جامعه با توجه به حس زیبایی‌شناسی و سلیقه مخاطب، این جریان را هدایت کند.

درباره همکاری که با فیلم سینمایی نفس داشتید بفرمایید

در سال 1394 فیلم سینمایی “نفس” توانست برنده جایزه نگاه ملی در جشنواره فیلم فجر باشد. وجه اشتراک رویکرد ملی ما، با عنوان این جایزه باعث شد به پیشنهاد یکی از دوستان همکاری بین ما و جشنواره در خصوص اهدای جوایز و طراحی تندیس این مراسم صورت پذیرد.ابتدای کار بدین‌صورت بود که ما پس از مشاهده فیلم و آشنایی با فضای حاکم در آن به پیشنهاد آقای قاسمی(تهیه‌کننده فیلم) قرار بر ارائه چند اتود از سمت ما شد. نهایتاً توانستم با جمع‌آوری برآیندی از نگاه خود نسبت به فیلم در کنار درخواست کارفرما محصول نهایی را تولید کنم. خروجی کار، چند انگشتر به‌عنوان هدیه به عوامل و تندیس جایزه بود.

Post Author: admin

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *