کاهش بروز سرطان‌ با گیاه خواری

کاهش بروز برخی از سرطان‌ها در کسانی که از رژیم گیاهخواری پیروی می‌کنند، نشان دهنده اهمیت مصرف میوه و سبزیجات در رژیم غذایی روزانه است.


تنها حذف گوشت از رژیم غذایی روزانه دلیل کاهش نیست؛ بلکه توجه به رعایت یک رژیم غذایی صحیح و خوردن غذای سالم می‌تواند سلامتی را به‌دنبال داشته باشد.


نتایج تازه‌ترین تحقیقات پژوهشگران علوم پزشکی نشان می‌دهد بر عکس تصورات قبلی، گیاهخواری برای سلامتی مضر نیست و حذف غذاهایی که از گوشت حیوانات زمینی یا دریایی به دست می‌آید باعث بروز اختلال در روند سلامتی نمی‌شود؛ زیرا حبوبات و غلاتی وجود دارند که در آنها پروتئین‌های گیاهی فراوانی وجود دارد که کیفیت آن کاملا برابر با پروتئین‌های حیوانی است و می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی برای گیاهخواران باشد اما منبع ویتامین ب‌۱۲ که در غذاهایی با منابع حیوانی مانند شیر، تخم مرغ و سایر مواد لبنی موجود است و از این نظر گیاهخواران دچار کمبود خواهند بود (‌البته گیاهخوارانی که مواد لبنی و تخم مرغ را از رژیم غذایی خود حذف کرده‌اند) و همچنین دچار کم‌خونی و کمبود کلسیم خواهند شد که در واقع نتیجه این نوع رژیم غذایی است.
برای رفع این مشکل گیاهخواران باید سبزیجات و میوه‌های غنی از کلسیم و آهن مثل سبزی شاهی، اسفناج، پسته، بادام و فندق را در رژیم غذایی خود جایگزین کنند.

از سوی دیگر بررسی‌های انجام گرفته نشان می‌دهد که گیاهخواران بسیار کمتر دچار فشار خون شریانی و گرفتگی عروق کرونر و دیابت می‌شوند و میزان کلسترول و اوره در این افراد پایین‌تر است. به‌طور کلی فیبرهای گیاهی با نفوذ در زنجیرۀ اسیدهای چرب، آنها را کوتاه می‌کنند و میزان کلسترول را پایین می‌آورند و در نتیجه از بروز چاقی و دیابت نوع ۲ جلوگیری می‌کنند. البته اجتناب از مصرف دخانیات و الکل و داشتن فعالیت بدنی روزانه نیز در این میان بسیار حائز اهمیت است.

گیاهخواران در این مورد نیز برنده هستند؛ زیرا بخش عمده غذای آنها را فیبر تشکیل می‌دهد و وجود فیبر در غذای گیاهخواران باعث احساس سیری خیلی سریع در هنگام گرسنگی می‌شود و بدین ترتیب آنها در واقع در ترفند استفاده از سبزیجات  غذای کمتری می‌خورند.یکی دیگر از مزایای پیروی از این نوع رژیم غذایی وجود آنتی‌اکسیدان‌های مؤثری است که در سبزیجات به وفور یافت می‌شود و در واقع باعث جلوگیری از بروز سرطان در این افراد می‌شود.
به‌طور خلاصه گیاهخوار بودن یک روش زندگی است که بر پایه سلامتی بنا شده است. منافع این رژیم تنها مختص گیاهخواران نیست بلکه همه‌چیز خوارهایی که بین ۴۰۰‌تا‌۸۰۰ گرم میوه و سبزیجات در روز می‌خورند می‌توانند همانند گیاهخواران منافع یک زندگی جدید سالم را تجربه کنند.
در کشور فرانسه، اغلب کسانی که گیاه خواری را انتخاب می‌کنند در واقع جزو دوستداران محیط زیست هستند؛ زیرا براساس بررسی مرکز تحقیقات غذایی و کشاورزی، تولید گوشت در جهان نزدیک به ۲۰‌درصد انتشار گازهای گلخانه‌ای را افزایش می‌دهد و برای تولید یک کیلو گوشت گوساله حدود ۴/۳۶ کیلوگرم دی‌اکسیدکربن در محیط انتشار می‌یابد.


یک دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *