نکات مهم قبل و هنگام غذا خوردن

آیا گرسنه هستم؟ قبل از آنکه غذا یا میان‌وعده را بخورید، اطمینان حاصل کنید که آیا باید آن را بخورید یا نه؟ چون سایر عوامل شامل احساس غمگینی یا تنهایی، زمان روز، تمایل شدید به برخی از غذاها یا تشنه شدن ممکن است باعث شوند که شما احساس تمایل به غذا خوردن پیدا کنید، بنابراین زمانی غذا بخوریم که واقعاً گرسنه باشیم.

Image result for ‫دسر‬‎
نشانه‌های گرسنگی واقعی
* معده شما به غرغر و سروصدا می‌افتد.
* احساس می‌کنید گرسنگی معده‌تان را آزار می‌دهد.
* سردرد خفیف یا اشکال در تمرکز داشته باشید.
* احساس تحریک‌پذیری یا بدخلقی داشته باشید.

آیا از بین مواد غذایی مصرف دسر در دسترس، سالم‌ترین را انتخاب کرده‌ام؟
همیشه به دنبال راهی برای کاهش انرژی، چربی، کلسترول، سدیم و قند باشید و سالم‌ترین گزینه‌های غذایی را انتخاب کنید. باید از خود بپرسید که آیا این نوع غذا آسیبی به رژیم غذایی من وارد می‌کند؟ غذایی که می‌خوریم باید مقداری مواد مغذی و ویتامین وارد بدن کند تا مواد مورد نیاز برای عملکرد مناسب بدن تأمین شود. در کنار سالم بودن، رژیم غذایی باید متعادل باشد.

 

سالاد را قبل از غذا مصرف کنید: مصرف سالاد، بعد یا قبل یا زمان غذا خوردن، توصیه می‌شود، اما بهتر است قبل از غذا باشد که هم از پرخوری جلوگیری می‌کند و هم محتوای فیبر آن برای حرکت درست روده‌ها مفید است.

سرعت غذا خوردن خود را کاهش دهید و هر لقمه غذا را برای مدت طولانی‌تر بجوید: در این صورت هم از پرخوری و هم از بروز سوءهاضمه جلوگیری می‌کنیم.

غذا را در ظرف کوچک‌تری بکشید: بر اساس مطالعات وقتی ظرف غذا کوچک‌تر باشد مقدار غذایی که فرد می‌خورد کمتر است.
از قاشق یا چنگال بزرگ‌تر استفاده کنید: شاید این کار در ظاهر غیرمنطقی به نظر برسد، اما آزمایشات ثابت کرده است هرچه قاشق و چنگال غذاخوری بزرگ‌تر باشد مغز، فریب می‌خورد و مقدار کمتری غذا طلب می‌کند.
غذا خوردن را همزمان با سایر فعالیت‌ها مانند تماشای تلویزیون یا خواندن کتاب انجام ندهید: در این صورت از پرخوری پیشگیری خواهید کرد.
همه غذای تهیه شده را سر میز نگذارید: بهتر است به همان اندازه که می‌خواهید مصرف کنید، در ظرف خود غذا بکشید و دوباره سراغ غذا نروید.

 

Post Author: admin

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *