ظرفیت های ناشناخته تولید شمع در ایران

بازار شمع در ایران بازار بسیار فوق العاده ای است. روزانه بیش از 5میلیارد تومان در ایران شمع سوزانده می شود که تولیدکنندگان ایرانی در نهایت بتوانند 5 تا 6میلیون تومان آن را تولید و جبران کنند. این موضوع از آن جهت درخور توجه است که ایران سومین تولیدکننده بزرگ پارافین در جهان است و تولیدکنندگان چینی به لحاظ کیفیت به گرد پای ایران هم نمی رسند.

با علی اکبر قدیری،  مدیرعامل کارگاه شمع خورشید در رابطه با چشم انداز سرمایه گذاری در این حوزه گفت و گویی داشته ایم که در ادامه می خوانید.

قدیری با اشاره به تولیدکنندگان عمده شمع در جهان می گوید: آمریکا نخستین و بزرگ ترین تولیدکننده پارافین در جهان است، به همین جهت صنعت شمع آن بسیار قوی است. برند یانکی معروف ترین برند در این حوزه است که متعلق به کشور آمریکا است.پس از آن نروژ و ایران بزرگ ترین تولیدکننده های پارافین در دنیا هستند که صنعت شمع سازی آنها جزو بهترین ها است.

وی با بیان این جملات می افزاید: شمع های تولیدی شرکت ما مختص صادرات است،  به همین جهت هیچ رقیبی در ایران برای کار ما وجود ندارد. در ترکیه یک بازار صادراتی بسیار عالی برای ایران وجود داشت، اما به دلیل کم شدن توریست در این کشور صادرات به ترکیه نیز با مشکل مواجه شد. در حال حاضر اربیل،  تاجیکستان و  ارمنستان بازارهای بسیار خوب صادراتی ما هستند.

وی در مورد توان رقابتی دیگر برندها می گوید: رقبای ما اگر قوی بودند هرگز اجازه نمی دادند رقبای خارجی وارد کشور شوند. خارج کردن این رقبا از بازار داخلی بسیار دشوار است زیرا تولیدکننده  زمانی که بازاری به دست می آورد به هیچ قیمت نمی خواهد آن را از دست بدهد.

در قالب سازی و تجهیزات ضعیف هستیم

وی در مورد مواد اولیه برای تولید شمع می گوید: در چند مورد مثل رنگ شمع سازی، فیتیله و قالب های پلی کربنات شرکت ما به طور انحصاری تنها تولیدکننده در ایران است. در زمینه تولید پارافین هم تولیدکنندگان بسیاری در ایران در این حوزه فعال هستند. در واقع باید بگویم مواد اولیه برای تولید شمع به طور 100درصد داخل ایران تولید می شود.

وی ادامه می دهد: تجهیزات مورد استفاده در این صنعت،  به طور کامل از چین وارد می شود. صنعت قالب سازی در ایران از پایه مشکل دارد و تولیدکنندگان ایرانی مبالغ بسیار بالایی را برای تولید ماشین آلات طلب می کنند، درحالی که وارد کردن همان دستگاه ها از چین بسیار ارزان تر و به صرفه تر خواهد بود.

به طور مثال دستگاهی که صنعتگر ایرانی با 70میلیون می سازد، می توان با قیمت 36میلیون تومان از چین وارد کرد.

وی با بیان این جملات ادامه می دهد: اتفاق بدی که در صنعت ایران در حال رخ دادن است این است که بازرگانان ایرانی علاوه بر وارد کردن تجهیزات تولیدی،  به وارد کردن پارافین و شمع آماده هم اقدام می کنند.  این سیاست اشتباه است، یا باید دستگاه وارداتی باشد و بقیه مراحل را تولید کنیم یا اگر تولید صرف ندارد به واردات روی آوریم. متأسفانه سیاست های غلط بازرگانان به ضرر تولیدکنندگان داخلی است.

قدیری در رابطه با قیمت ماشین آلات وارداتی می گوید: قیمت دستگاه های وارداتی از 30میلیون تومان تا 2میلیارد و 700میلیون تومان متغیر است. در حال حاضر من پنج دستگاه دارم که همین دستگاه ها جوابگوی کار صادراتی ما است.

چیزی به عنوان شکست وجود ندارد مگر در ذهن افراد

این تولیدکننده می گوید: سرمایه اولیه من برای شروع کار 20هزار تومان بود و با وضع مالی بسیار بدی شروع به کار کردم. باید بگویم کارم را از سخت ترین قسمت کار و با آزمون و خطای بسیار شروع کردم. بعد از اینکه شمع تولیدی من برای فروش مورد پذیرش خریدار قرار گرفت و خریدار 400عدد دیگر سفارش داد،  تصمیم بزرگ تری گرفتم.

تولید این تعداد خرید شمع تزئینی در حد توان ما نبود، به همین جهت تصمیم مان بر آن شد که تجربه هایی را که با آزمون  و خطای بسیار به دست آوردیم به صورت رایگان به دیگران آموزش داده و کار خود را گسترش دهیم و از توان این افراد برای تولید خود استفاده کنیم.

قدیری با بیان این جملات می افزاید: آموزشگاه ما تمام آموزش های شمع سازی،  ساخت زیورآلات،  نقاشی روی شیشه و. . . را به صورت رایگان در سرای محله ها آموزش می دهد. در حال حاضر 58هزار هنرجو را به صورت رایگان آموزش دادیم و در پی آن هستیم که بتوانیم با گرفتن مجوز تأسیس آموزشگاه گواهی فنی وحرفه ای هم صادر کنیم.

وی ادامه می دهد: اگر کسی قصد شروع کار و سرمایه گذاری در این حوزه را دارد باید بگویم می توان با 3میلیون تومان هم شروع به کار کرد. یعنی می تواند با خریداری یک دستگاه در حجم کم کارش را آغاز کند. چنین دستگاهی هم تا 3میلیون تومان قیمت دارد.

همین می شود ابزار کارش و در ادامه هم می تواند با تزریق سرمایه به کسب وکارش، درآمدزایی و تولیدش را افزایش دهد. وی توضیح می دهد که سرمایه 20هزار تومانی اش در ابتدای مسیر به کارگاه 2هزار و 300متری با 46پرسنل تبدیل شده و ماهانه بیش از 30میلیون تومان حقوق می دهد.

فضای مجازی، فرصتی برای فروش

قدیری می گوید: از فضای مجازی برای فروش بیشتر و بهتر خود استفاده می کنم، به این صورت که در تلگرام،  لاین و اینستاگرام عکس شمع های تولیدی خود را پست می کنیم و با توضیحات انگلیسی در پیج خود، مشتریان خارجی از اقصی نقاط دنیا می توانند با دیدن عکس و خواندن توضیحات با ما ارتباط برقرار کنند.

وی با بیان این جملات می افزاید: بازار شمع در ایران بازار بسیار فوق العاده ای است. روزانه بیش از 5میلیارد تومان در ایران شمع سوزانده می شود و تولیدکنندگان ایرانی در نهایت بتوانند 5 تا 6میلیون تومان آن را تولید و عرضه کنند.

به طور مثال شرکت من در بهترین حالت 50هزار عدد شمع تولید می کند که درصد بسیار پایینی از این مقدار وارد بازار ایران می شود. از 80 میلیون جمعیت ایران اگر تنها یک دهم درصد آن، هوس کنند که در روز چند شمع روشن کنند رقم قابل توجهی خواهد بود.

وی ادامه می دهد: هر شمع حدود 10هزار تومان قیمت دارد، بنابراین اگر 80میلیون را در 10هزار تومان ضرب کنیم رقم قابل توجهی خواهد شد. در ماه هایی که مراسم ازدواج زیاد است این رقم اوج می  گیرد.

نویسنده مطلب: admin

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *