توجه به طراحی زیورالات از گذشته تا کنون

حدیث فرهادی که در رشته طراحی صنعتی تحصیل کرده است زیورآلاتی از جنس برنج و مس ساخته و آنها را با نام U.TAB عرضه می‌کند. به گفته فرهادی “یوتاب” نام خواهر آریوبرزن، به معنی درخشان و بی‎مانند است و به همین دلیل این نام را برای کارهای خود انتخاب کرده است.

طراحی زیورآلات یکی از گرایش‌های رشته طراحی صنعتی است. از سال 90 به همراه یکی از دوستانم که این کار را بلد بود به صورت تجربی ساخت زیورآلات را آغاز کردم. آن موقع ساخت محصولات مفتولی مد بود و چون در تبریز دانشجو بودیم دو نمایشگاه از کارهای خود را آنجا برگزار کردیم. بعد از پایان تحصیلات تصمیم گرفتم جدی‌تر به این کار بپردازم، چون در زمان تحصیل طراحی صنعتی به ما آموخته بودند که برای طراحی هر محصول باید روند تولید آن را بلد باشیم تا طرحی بزنیم که قابل اجرا باشد. بنابراین به جهاد دانشگاهی کرج رفتم و دوره ساخت زیورآلات دست ساز را گذراندم و مطالعات زیادی روی روند ساخت آنها انجام دادم.

در دروس دانشگاهی خود چه نکاتی برای ساخت زیورآلات آموزش دیدید؟

زیرشاخه‌های طراحی صنعتی بسیار زیاد هستند ولی در ایران واحدهای درسی کمی ارائه می‌شود که زیورآلات در آنها نیست. اما پروژه‌هایی مثل خلاقیت در واحدهای درسی ما هست که هر کس با توجه به علاقه و استعداد خود می‌تواند محصول دلخواه را بسازد و از راهنمایی‌های استاد در روند کار استفاده کند. عده‌ای از دانشجویان هم طراحی زیورآلات را برای کار خود انتخاب می‌کنند.

هنگام طراحی به چه نکاتی توجه می‌کنید؟

از وقتی با روش‌های ساخت جدید آشنا شدم کارم با قبل تفاوت زیادی پیدا کرده و اصولی‌تر شده است. بر اساس آنچه در روند طراحی صنعتی آموختم باید طرحی که روی کاغذ می‌زنم طوری ساده شود که بتوانم عین همان را اجرا کنم. این موضوع روی طراحی کارهایم تاثیر دارد، چون باید آنها را با دست بسازم، پس باید ساخت محصول را ساده کنم.

طراحی و اجرای کارها چه مراحلی دارد؟

هربار 20-30 اتود می‌زنم و از بین آنها یکی را با نرم‌افزارهای کامپیوتری به صورت سه بعدی طراحی می‌کنم و بعد یک نمونه از آن را می‌سازم. در روند طراحی منبع الهام خاصی ندارم و سعی نمی‌کنم از نقوش سنتی یا طرح خاصی استفاده کنم. بیشتر کارهای من مینی‌مال هستند و حرکت زیادی در آنها وجود دارد چون خودم حرکت را خیلی دوست دارم.

در حال حاضر تکنیک کارهای شما چیست؟

در دوره آموزشی زیورآلات یکی از واحدهای درسی ما ملیله‌سازی بود و من هم این تکنیک را برای کار خود انتخاب کردم. در ملیله‌کاری دو بخش دیواره و شبکه وجود دارد. طرح کلی کار با دیواره دورگیری شده و بعد فرم محیطی با شبکه پر می‌شود و در پایان قطعات به هم جوش داده می‌شوند. اگر در کارهای معمولی 2 یا 3 نقطه جوش وجود داشته باشد در ملیله کاری 50 یا 100 نقطه جوش وجود دارد و هرچه ظرافت طرح بیشتر باشد تعداد جوش‌ها بیشتر می‌شود.

زیورآلات و پوشاک چه تاثیری روی هم دارند؟

زیورآلات از پوشاک جدا نیست و در آن مد وجود دارد. قبلا سلیقه مردم کارهای بازاری را می‌پسندید ولی الان به زیورآلات هنری رو آورده‌اند و مخصوصا علاقه دارند که زیورآلات را با لباس خود هماهنگ کنند. زیورآلات صرفا تزیین نیست بلکه یک هنر کاربردی است. پوشش و لباس انسان هم همین‌طور است. در مجموع زیورآلات برای زیباتر کردن استفاده می‌شود و همان‌طور که لباس برای هر فرد شخصیت ویژه‌ای تعریف می‌کند، انتخاب زیورآلات اسپرت، کلاسیک، مدرن و… هم همان نقش را دارند.

استقبال مردم از کارهای شما چه طور است؟

دیدن علاقه مردم در نمایشگاه یا فضاهای مجازی برای من دلگرمی است. من موافق نیستم که کار مخاطب خاص داشته باشد و دوست دارم هنر در بین مردم باشد. زیبایی و ظرافت کار برایم مهم است اما نمی‌خواهم طوری کار کنم که فقط افراد خاص از آن استفاده کنند. من در قسمت‌های مختلف شهر نمایشگاه داشتم و قیمت کارهایم طوری بود که اکثر افراد بتوانند از آن استفاده کنند. با وجود این اگر بتوانم روند کار را ساده‌تر کنم با قیمت پایین‌تری محصولات را به فروش می‌رسانم تا عده بیشتری بتوانند استفاده کنند و این برایم اهمیت زیادی دارد.

نویسنده مطلب: admin

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *